Wielopoziomowość struktur organizacyjnych w przedsiębiorstwie, walki i układy pomiędzy współpracownikami, wychodzące na jaw kolejne afery korupcyjne czy wreszcie zawoalowane przejęcia w firmach to główne czynniki renesansu wartości i ich znaczenia w przedsiębiorstwie. Rynek jest brutalny i często takimi też stają się poruszający po nim ludzie, dlatego zauważalny stał się trend ścisłych ram postępowania, zasad, wartości i poszanowania. Jeszcze kilka lat temu, tego typu sformułowania spotykały się z drwiną, owiane były kpiną i negacją. Obecnie jednak, po latach praktyk, okazuje się, ze nawet najlepsze strategie, wyliczenia, budżety mają się na nic do rzeczywistości, jeśli w swoich ramach nie zawierają również pojęcia wartości.

MBV – co to jest?

Managing by Values, w skrócie MBV, to nie polityka a filozofia zarządzania firmą polegająca na wyłonieniu, dopasowaniu i implementacji tych wartości, które wyeksponują uczciwość,  zgodność i wolność w przedsiębiorstwie. Wartości natomiast to cechy, przekonania oraz sposób postrzegania rzeczywistości, prowadzące do określonych zachowań i reakcji ludzkich.

Jak najlepiej wprowadzić powyższy model zarządzania w firmie. Musimy się oprzeć na czterech filarach,  które sprawią, że nasza wizja będzie spójna i perspektywiczna. Przede wszystkim, szanujmy naszych pracowników, a co za tym idzie pamiętajmy, że są inteligentnymi ludźmi, dostrzegającymi więcej aniżeli nam się wydaje. Nie żałujmy więc informacji i szczerości, ponieważ domysły czy plotki szybko zaczną żyć swoim życiem, które może się okazać bardziej katastroficzne niż sytuacja rzeczywista. Poza tym, warto unikać podziałów na tych: „od robienia” i drugich: „od myślenia”. Wszyscy mają te same zdolności nabyte i nie ma nic gorszego niż traktowanie pracowników fizycznych jako szarej masy bez głowy, ponieważ wówczas nie możemy spodziewać się, że zaakceptują oni naszą wizję czy będą skłonni współbudować i współuczestniczyć w rozwoju firmy. Jeśli  manager traktuje podwładnych jako zło konieczne, ludzi gorszej kategorii czy głupszych, to ci nie mają żadnego powodu aby szanować swoje miejsce pracy a czynności wykonywać rzetelnie czy chociażby z sercem, gdyż oddają dokładnie to, co sami otrzymują.

Zasada fair play w zarządzaniu przez wartość

Kolejna podwalina zarządzania przez wartości to zasada fair play wobec zatrudnionych. Oznacza to jawność zasad awansu czy zmiany stanowisk, długoterminowe umowy oparte o kodeks pracy, realne cele i zakresy obowiązków, jak i wspólne, nie odgórne wypracowywanie schematów, czy podejmowania decyzji. I w końcu fundusze, które pozwolą na realizację naszych planów. Wielkie słowa, wizje i strategie są istotne, ale najgorszy scenariusz jaki możemy sobie wyobrazić, to sytuacja: „chciałbym, ale nie mogę,… nie stać nas, …..tego nie było w budżecie”. Jeśli się na coś decydujemy, składamy deklaracje wobec innych to musimy mieć pewność a nie jedynie przeświadczenie, że są one możliwe do spełnienia.

Dlaczego natomiast zarządzanie przez wartości skupia się na pracownikach? Ponieważ jeśli oni rzeczywiście zaakceptują, zrozumieją i wprowadzą w życie wartości wypracowane i zidentyfikowane wspólnie z decydentami firmy, ich zachowania przełożą się właśnie na samych właścicieli, podbudowanych i zachęconych atmosferą i klimatem przedsiębiorstwa, na klientów, jak i innych ważnych podmiotów powiązanych z firmą.

Zgoda, harmonia, uczciwość i szczerość- te hasła dla niektórych brzmią górnolotnie, dla innych wyniośle, jeszcze inni traktują je z przymrużeniem oka, ale jest także grupa tych, dla których są  odpowiedzią na potrzeby jakie stawia przed nimi dzisiejsza rzeczywistość. Wielu, jest już po prostu zmęczonych wyścigiem szczurów, nie ma już dłużej ochoty współuczestniczyć w nieuczciwej walce o klienta, czy podpisywać się pod nie do końca pozytywnymi praktykami obecnie stosowanymi w niektórych przedsiębiorstwach. Czego oczekują? Możliwości pracy, wykonywania rzetelnie i z zaangażowaniem swoich obowiązków, czerpania satysfakcji zarówno ze swojej profesji, jak i miejsca, do którego udają się codziennie rano. I właśnie to umożliwia Managing by Values, uczciwą praktykę, wolność i wartości oparte na poszanowaniu ludzi i ich działań. Cele, strategie, budżety to nierozerwalna część przedsiębiorstwa, ale jeśli byśmy poprzestali tylko na tym, firma byłaby jedną wielką maszyną, a przecież mamy na myśli coś więcej niż tylko linię produkcyjną, taśmy są bowiem obsługiwane przez ludzi, którzy maja duszę, a dla firmy tę duszę stanowią właśnie wartości.

Zapisz się do newslettera!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przedefiniowanie zadowolenia

Większość z nas postrzega zadowolenie jako coś, co jest w znacznej mierze uzależnione od czynników zewnętrznych. Myślimy, że to od...

Zamknij